A FIEC a Connecting Europe Facility (CEF) program értékelésének keretében egy stratégiai állásfoglalás-tervezetet tett közzé, „FIEC prioritások és ajánlások az európai közlekedési infrastruktúra jövőjére” címmel. A dokumentumot a FIEC benyújtja az Európai Bizottság nyilvános konzultációjára válaszul, de emellett hosszabb távú iránymutatásként is szolgál a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, finanszírozására és irányítására vonatkozóan.

Az állásfoglalás célja a párbeszéd előmozdítása az alábbi szereplőkkel: 

  • Az Európai Bizottság releváns szolgálatai (pl. TEN-T, mobilitás, védelem, finanszírozás)
  • Az Európai Parlament érintett képviselői (infrastruktúra és regionális fejlesztés témakörökben)

Az állásfoglalás

A FIEC az európai építőipar kollektív érdekeit képviseli. 27 országban működő 32 nemzeti tagszövetségén keresztül minden méretű építőipari vállalkozást képviselünk, a kis családi vállalkozásoktól a nagy globális szereplőkig. A közlekedési infrastruktúra fejlesztésének és korszerűsítésének kulcsszereplőjeként határozottan támogatjuk a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) célkitűzéseit. A mai éghajlati, gazdasági és geopolitikai kihívásokra válaszul sürgősen összehangolt és ambiciózus fellépésre van szükség.

Elkötelezettségeink és meggyőződéseink

  • A jól működő egységes piac a hatékony és integrált közlekedésre támaszkodik. Több mint 500 millió európai polgár napi mobilitási igényeit elégíti ki, és lehetővé teszi a több mint 31 millió uniós vállalkozás zökkenőmentes áruáramlását. A közlekedés elengedhetetlen a gazdasági tevékenységhez, a kereskedelemhez, a turizmushoz és a kohézióhoz – összeköti a régiókat, szigeteket és a szomszédos országokat. A városi csomópontok a TEN-T törzshálózat részeként létfontosságú szerepet játszanak a tiszta és fenntartható mobilitás megvalósításában. A közlekedésnek az egységes piac támogatásában betöltött központi szerepét mind az egységes piac jövőjéről szóló Letta-jelentés, mind az európai versenyképességről szóló Draghi-jelentés határozottan megerősíti.
  • A hatékony közlekedéshez kiváló minőségű, jól karbantartott infrastruktúrára van szükség. A karbantartás nem költség, hanem egy befektetés, amely megőrzi az infrastruktúra-fejlesztésre már lekötött közpénzek értékét. A jól megtervezett és megfelelően finanszírozott karbantartás biztosítja a TEN-T hálózat hosszú élettartamát, biztonságát és teljesítményét. Elkerüli a költséges javításokat és biztosítja a gazdasági hatékonyságot.
  • A közlekedési infrastruktúra alapvető fontosságú a nemzetközi kereskedelem és a stratégiai mobilitás szempontjából. A TEN-T hálózat elengedhetetlen Európa globális piacokhoz való csatlakoztatásához és a zökkenőmentes, határokon átnyúló áramlások lehetővé tételéhez. Kiépítése – beleértve a Nyugat-Balkán és Ukrajna felé történő kiterjesztését is – kulcsfontosságú a szomszédos régiókkal fenntartott gazdasági kapcsolatok megerősítéséhez, valamint az EU integrációjának és bővítésének támogatásához. A kereskedelmen túl ez a fokozott összeköttetés Európa stratégiai mobilitását is alátámasztja azáltal, hogy biztosítja az áruk, az emberek és a védelmi képességek gyors és összehangolt határokon átnyúló mozgását.
  • A logisztika alapvető fontosságú minden katonai művelet végrehajtásához. Az Európai Bizottság kezdeményezése és a védelemről szóló, nemrégiben közzétett fehér könyv helyesen ismeri el ezt a katonai mobilitás és a kettős felhasználású infrastruktúra fontosságának kiemelésével. A polgári és katonai célokat egyaránt szolgáló közlekedési hálózatokba való befektetés elengedhetetlen az EU stratégiai autonómiájának, műveleti készenlétének és kollektív biztonságának megerősítéséhez.
  • Az ágazat a munkahelyteremtés és a kohézió kulcsfontosságú mozgatórugója. A TEN-T hálózatba fektetett minden 1 milliárd euró akár 20 000 munkahelyet is teremthet – ami 2030-ra 10–15 millió új munkahelyet jelent. Ezenkívül a GDP 1%-ának közlekedési infrastruktúrába történő befektetése négy éven belül 1,5–2,6%-kal növelheti a GDP-t. A jobb összeköttetések az EU-n belüli regionális egyenlőtlenségek csökkentésében is segítenek.
  • A közlekedés javítja a mindennapi életet. Nem csak arról van szó, hogy eljussunk A-ból B-be – az emberek a rendelkezésre álló közlekedési lehetőségek alapján választják ki úti céljukat. A jobb mobilitás nagyobb szabadságot jelent abban, hogy hol élünk, dolgozunk és hol töltjük az időnket. A gyorsabb és hatékonyabb közlekedés lehetővé teszi számunkra, hogy messzebbre menjünk, és könnyebben kapcsolatba lépjünk a lehetőségekkel, szolgáltatásokkal és emberekkel.
  • A fenntartható infrastruktúrába való befektetés elengedhetetlen az EU célkitűzéseinek teljesítéséhez. A közlekedés dekarbonizációjához zöld beruházásokra lesz szükség minden közlekedési módban. Egy hatékonyabb logisztikai lánc – különösen az áruszállítás esetében – és az éghajlatváltozással szemben ellenálló infrastruktúra a környezet, a gazdaság és az egész társadalom számára előnyös lesz.
  • A digitális innováció gyökeresen megváltoztatja a játékszabályokat. Az intelligens technológiák a teljes szállítási láncban javítják a hatékonyságot, csökkentik a kibocsátásokat és a költségeket, valamint lehetővé teszik az előrejelző karbantartást. Emellett támogatják a multimodális mobilitást és fokozzák a biztonságot.

Ajánlásaink

  • A TEN-T törzshálózat kiépítése 2030-ra. Az uniós döntéshozóknak jelentősen növelniük kell az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) költségvetését a következő többéves pénzügyi keretben (MFF), amelyre 2030-ig 500 milliárd euróra van szükség. A TEN-T elengedhetetlen a határokon átnyúló kihívások kezeléséhez, amelyeket a nemzeti költségvetések önmagukban nem tudnak megoldani.
  • A katonai mobilitást nem szabad figyelmen kívül hagyni. Az infrastruktúrának támogatnia kell mind a polgári, mind a védelmi erők gyors és összehangolt mozgását. A kettős felhasználású beruházások erősítik az EU stratégiai autonómiáját, felkészültségét és belső kohézióját.
  • A különböző finanszírozási eszközök közötti koherencia javítása. A TEN-T kiépítésének támogatása nem korlátozódik az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközre (CEF). E tekintetben elengedhetetlen a finanszírozási eszközök közötti nagyobb szinergiák biztosítása, mind a kohéziós politika (Kohéziós Alap, ERFA), mind a Global Gateway kezdeményezés támogatása tekintetében.
  • Fektessen be az intelligensebb, tisztább és ellenállóbb közlekedésbe. Európának fel kell gyorsítania a digitális, innovatív és fenntartható projektekbe történő beruházásokat ahhoz, hogy versenyképes és élhető maradjon. Ez magában foglalja az infrastruktúra kettős felhasználású kompatibilitásának biztosítását a katonai mobilitás támogatása és a stratégiai ellenálló képesség növelése érdekében.
  • A támogatások megőrzése kulcsfontosságú finanszírozási eszközként. A legtöbb, magas társadalmi-gazdasági értékű közlekedési projekt nem termel elegendő bevételt a teljes beruházási költség fedezésére... A jelenlegi CEF-felhívások gyors kimerülése és túljelentkezése megerősíti a folyamatos uniós támogatás sürgősségét.
  • Biztosítsa a hosszú távú finanszírozást az éves költségvetésen túl. Az infrastrukturális igények kielégítése kiszámítható, többéves finanszírozást igényel. Ez lehetővé teszi a jobb tervezést, engedélyezést, munkaerő-fejlesztést és eszközbeszerzést – különösen az olyan összetett projektek esetében, mint a hídfelújítás. Hosszú távú láthatóság nélkül a késedelmek és a sebezhetőségek megsokszorozódhatnak, különösen a növekvő éghajlati nyomás alatt.
  • A tagállamoknak kötelezni kell, hogy a felülvizsgált TEN-T rendelet szerinti jelentéstételükben szerepeltessék az infrastruktúra-karbantartást is. Bár a rendelet már kimondja, hogy a tagállamok felelősek a karbantartásért, ennek egyértelműen tükröződnie kell a jelentéstételükben és a nyomon követésükben. A karbantartási tevékenységeket megfelelően kell megtervezni, finanszírozni és nyomon követni, uniós társfinanszírozás támogatásával. Különösen az uniós finanszírozásban részesült infrastrukturális projekteket kell szorosan nyomon követni annak biztosítása érdekében, hogy megfelelő karbantartásban részesüljenek, és élettartamuk maximalizálódjon. Az Unión belüli következetesség biztosítása érdekében a karbantartás közös, uniós szintű fogalommeghatározását is ki kell dolgozni, amely kiterjed a minimumkövetelményekre és az elvárt teljesítményszintekre.
  • A vasúti jelzőrendszerek harmonizációjának felgyorsítása, nevezetesen az ERTMS TEN-T hálózaton történő kiépítése révén, az interoperabilitás, a biztonság és a hatékonyság javítása érdekében. Mivel a jelenlegi CEF vasúti beruházások (3 milliárd euró/év) az ERTMS finanszírozási igényeinek csak 25%-át fedezik, e hiány áthidalása elengedhetetlen. Ugyanakkor prioritásként kell kezelni az intermodális kapcsolatokat – különösen a kikötők, a vasút és a közút között – az átrakodási költségek csökkentése és a logisztikai teljesítmény javítása érdekében.

A FIEC titkársága várja a tagok észrevételeit, javaslatait, kiegészítéseit az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen legkésőbb 2025. május 20-ig.