Az ÉVOSZ Tagszervezetei igénylik, hogy lépést tartva a Koronavírus okozta járvány ágazatunkra gyakorolt hatásának változásával, folyamatosan adjunk tájékoztatást és tegyünk javaslatot az építőipar krízis helyzetének elkerülésére, a romló egészségügyi és piaci helyzet mérséklésére.
 
1. A tervező, kivitelező és mérnöki szolgáltató, lebonyolító vállalkozások  az egészségügyi helyzetet szem előtt tartja, a lehető legnagyobb mértékben szeretnék folytatni a munkájukat. Ezért legfontosabb intézkedésnek a munkaerő és a munkahelyek megtartását szolgáló kormányzati intézkedéseket tartjuk.
Kérjük, hogy a 47/2020 (III.18.) Kormányrendelet 4.§(1)bek. az építési ágazatra is kerüljön kiterjesztésre 2020. április 1-től június 30-ig. Az építőiparban felmerülő költségek 50 - 60%-a a foglalkoztatáshoz kapcsolódó költség. Bevételek csökkenése, elmaradása mellett a járulékok megfizetése alóli átmeneti mentesítés a foglalkoztatás fenntartását segíti.
 
2. A romló likviditási  helyzetben fontos, hogy az elvégzett munka ellenértékéhez a vállalkozások minél előbb hozzájussanak. 2020. évben a rendelésállományunk 60%-át az állami és települési önkormányzatokkal kötött termelési érték jelenti. Javasoljuk kötelezően elrendelni ebben a körben, hogy a közmegrendelő, az Államkincstár a befogadott számlákat 5 munkanapon belül fizesse ki, hogy aztán a generál vállalkozások mellett az alvállalkozók és beszállítók is gyorsan a pénzükhöz jussanak.
 
3. Az építésgazdaság jelentős import termékeket is használ , beépít. A forint/euró árfolyam nem várt mértékű, jelenlegi alakulása az import beszerzéseknél  rendkívüli mértékben megdrágítja ezen termékek beszerzését. A most érvényben lévő vállalkozási szerződéseknél összességében 335 Ft/EURO árfolyamon kalkulált a közmegrendelő és a vállalkozó egyaránt. Az építési beruházások nagy mértékben uniós forrásból finanszírozódnak, ahol a kormányzat EURO alapon tudja lehívni a forrásokat, így nem jelenthet különösebb költségvetési terhet a 335Ft/EURO fölötti import árveszteség rendezése, az árfolyamveszteség kormányzati kompenzációja.
 
4. A koronavírus járvány nagyobb fokú kiterjedése esetén is az építésgazdaság területén legbiztonságosabban a tervező mérnökök tudnak dolgozni otthoni- és táv munkavégzéssel. A létesítmények tervezése , költségbecslése nem állhat le. Készülni kell a nemzetgazdaság építési-beruházási tevékenységgel való újra indítására is. Ehhez minél előbb ki kell adni a tervezési megbízásokat annál is inkább mert jelenleg ezzel pontosan ellentétes folyamatokat tapasztalunk. Sok helyen lelassultak, leállni látszanak előkészítési folyamatok, amit munkaegészségügyi, járványügyi helyzet ilyen mértékben nem indokol.
 
5. A veszélyhelyzet időszakára eső teljesítmények elfogadása tekintetében javasoljuk ÁFA tv. önrevízió alá eső számlakiállítások függvényében az önrevíziós bírságtól és kamattól való eltekintés bevezetését.
 
6. A veszélyhelyzet időszakára eső munkavégzés kapcsán javasoljuk a Munkavédelmi tv. (1993. évi XCIII. tv.) távmunkavégzéshez (home office-hoz) szükséges tárgyi feltételek és munkavédelmi feltételek teljesítésétől való eltekintés bevezetését.
 
7. A megrendelői oldal felhívása arra, hogy a veszélyhelyzet időszakára eső teljesítések esetében a munkamenet esetleges lassulását (nem lehetetlenülését!) okozó körülményeket kiemelten vegye figyelembe a közbeszerzések keretében megkötött szerződések teljesítése körében, utalva itt a Miniszterelnökség, KFF, Közbeszerzési Hatóság, feladat és hatáskörére.
 
8. A hatósági engedélyezési eljárásokban szükséges közmeghallgatások hirdetmény útján történő teljesíthetőségének bevezetését javasoljuk a veszélyhelyzet időszakára.
 
9. Javasoljuk, hogy a Kormány ajánlással éljen a települési önkormányzatok felé , hogy a járvány időszakában, az áruforgalom segítése érdekében lazítsák a behajtásokat korlátozó helyi rendeleteiket , és mérsékeljék a közterületfoglalási és behajtási díjaikat.
 
10. Indítványozzuk, hogy a nagy volumenű építőanyagok szállításához az építésgazdaság területén működő vállalkozások kérhessék a belügyi szervek és a honvédség tehergépjárműinek és sofőrjeinek segítségét , közreműködését a fuvarozásokhoz.